APK Keuring

Wanneer moet een auto een APK-keuring?
Als een personenauto of lichte bedrijfsauto (tot 3.500 kg) al eerder APK is goedgekeurd, kunt u uitgaan van de datum vermeld op het APK-keuringsrapport. Dit hebt u bij de vorige keuring meegekregen. Vóór of op deze datum moet de auto opnieuw goedgekeurd zijn.



Keuringsfrequenties vanaf 1 januari 2008
Drie of vier jaar (zie tabel hierboven) nadat een personenauto of lichte bedrijfsauto voor het eerst op de weg is toegelaten, is deze keuringsplichtig. Dit is afhankelijk van het soort brandstof.





De vervaldatum van de APK-keuring kunt u vinden via de applicatie Voertuiggegevens online raadplegen

Waarom APK?
Om de veiligheid op de weg te bevorderen heeft de Nederlandse regering in 1985 de Algemene Periodieke Keuring, afgekort APK, in het leven geroepen. In 1996 is de APK voor diesel uitgebreid met de roetmeting.

Een motorvoertuig moet voor de APK aan de minimale veiligheidseisen voldoen. Dit is slechts een momentopname. Alle keuringseisen zijn vermeld in een boekwerk dat ieder APK-keuringstation in zijn bezit heeft. Iedere bevoegde keuringsmeester dient volgens deze richtlijnen te keuren zodat de keuringsuitslag uniform is.

Er moet echter wel vermeld worden dat de APK een minimale veiligheidskeuring is en niet wil zeggen dat u bijvoorbeeld een jaar lang zonder onderhoud en/of reparaties door zou kunnen blijven rijden. Er dient ondanks de APK wel onderhoud gepleegd te worden aan uw auto.

Wat wordt gecontroleerd?
Bij de APK letten wij o.a. op de volgende onderdelen:
Verkeersveiligheid:
Remmen, wielophanging, schokdempers, banden, stuurinrichting, verlichting en carrosserie
Milieu:
Uitlaatgassen
Algemeen:
Kentekenbewijs deel I, voertuig-identificatienummer en de gebruikte brandstof.
Roetmeting:
Auto’s met een dieselmotor met een bouwjaar van 1980 of later ondergaan bij de APK een roetmeting. Wij volgen hierbij een voor heel Europa vastgestelde meting. Bij deze meting is het van groot belang dat u uw auto in een goede staat van onderhoud voor de keuring aanbiedt om motorschade te voorkomen.
De dieselmotoren van na 1972 zijn erop geconstrueerd om deze meting te kunnen
ondergaan mits de onderhoudsbeurten overeenkomstig de fabrieksvoorschriften zijn uitgevoerd.
Viergasmeting:
Auto’s met een benzinemotor of LPG-motor met een geregelde katalysator met een bouwjaar van 1993 of later moeten een zogenaamde viergasmeting ondergaan. Met behulp van een viergastester wordt gecontroleerd of de uitstoot van de uitlaatgassen de wettelijke percentages niet overschrijdt.